Ahmad Dawa, Nor Rajjah and Mahmad, Noor Azzam and Hasarudin, Mazli Hazril (2016) Kursus Pembangunan Organisasi Untuk Kecemerlangan Sekolah (PrOD)Fasa 1. [Teaching Resource] (Submitted)
![[thumbnail of Module]](https://i-modul.iab.edu.my/style/images/fileicons/text.png)
143-protected.pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only
Download (28MB)
Abstract
Saya belum pernah melihat sekolah yang maju ditadbir oleh
pengetua yang lemah, atau sekolah yang mundur ditadbir oleh
pengetua yang cekap. Saya pernah melihat sekolah-sekolah
yang mundur berjaya dimajukan, dan yang menyedihkan, ada
sekolah-sekolah yang maju merosot dengan mendadak. Dalam
setiap kes, jatuh bangun sesebuah sekolah adalah kerana kualiti
pengetuanya.
Fred M. Hechinger
President New York Times
(Terjemahan Dr. Ishak Sin, IAB)
Petikan di atas menunjukkan bahawa kejayaan sesebuah
sekolah mempunyai kaitan yang kritikal dengan kepimpinan
pengetua. lni disebabkan pengetua bertanggungjawab secara
keseluruhannya kepada kualiti pencapaian pendidikan di sekolah
yang dipimpin.
Oleh itu, pemimpin sekolah perlu sentiasa membuat refleksi
tentang keperluan untuk menjalankan amanah sebagai
pemimpin sekolah. Mereka perlu bersedia membina kompetensi
secara berterusan melalui perkongsian pengalaman dan
pembacaan.
Kursus ini akan memberi pendedahan kepada pemimpin sekolah
tentang dua fokus yang utama iaitu; membicarakan soal
keberkesanan peribadi dan kepelbagaian konsep kepimpinan.
Kedua-dua aspek ini difikirkan amat penting dan kritikal dalam
proses pembangunan sekolah sebagai sebuah organisasi.
Item Type: | Teaching Resource |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kursus Pembangunan Organisasi Untuk Kecemerlangan Sekolah (PrOD)Fasa 1 PL 143 |
Subjects: | KOMPAS 2.O > KOMPAS2.0 D4 Kualiti Peribadi > D4K4 Kemahiran Mengurus Kendiri dan Sosial L Education > L Education (General) |
Divisions: | Pusat Pentaksiran dan Pembangunan Bakat > Jabatan Pentaksiran Pemimpin Pendidikan |
Depositing User: | Pn SABARIAH AB GHANI |
Date Deposited: | 06 Mar 2024 08:06 |
Last Modified: | 06 Mar 2024 08:06 |
URI: | https://i-modul.iab.edu.my/id/eprint/84 |